2017. augusztus 19., szombat

A futás 5 aranyszabálya


Sziasztok!
Már régebb óta meg akartam írni ezt a bejegyzést, de mindig elhalasztottam, vagy éppen arra gondoltam, hogy nyáron, vagy éppen karácsony után kéne megírnom, mert sokan akkor kapnak a fejükhöz és kezdenek el mozogni, sportolni. De úgy gondolom ez a cikk nem csak akkor lehet hasznos, hanem az év összes hónapjára, mert nincs megszabva, hogy mikor mehetsz el futni, vagy mikor kezdesz el edzeni.
A futás már évek óta szerepet játszik az edzéseimben, még akkor is ha nem ezt a sportágat űzőm, például két héttel ezelőtt egy edzőtábor keretében minden reggel lefutottam 4km-ert, (az kb. 10 kör egy futópályán) illetve utána még különböző erősítő feladatokat csináltam és mit ne mondjak, a hét végére már megéreztem a dolgot még akkor is ha edzet vagyok.
De miért fontos a futás? Miért erőlteti mindenki? Lényegében azért mert az összes izmot megmozgatja, még ha az elsőre fel sem tűnik neked, és fejleszti az állóképességet. De nem könnyű, sőt kifejezetten nehéz beleszokni a futásba, úgyhogy összeszedtem pár tippet amivel jobban eshet futni és amiket ha betartasz talán nem megy el közbe az összes életkedved...Na jó, ez nem volt túl motiváló, de bevallom, nekem se a kedvenc mozgásformám a futás, de amennyire rossz az elején, annyira hatékony, úgyhogy valahogy meg kell békélni vele. Szóval, itt is lenne az az öt "aranyszabály".






1. Légzés
Nincs annál rosszabb amikor szúró oldallal kell futnod, úgyhogy az első dolgod legyen, hogy ütemezd a légzésed. Orron be, szájon ki, ne kapkod a levegőt, de ha mégis beszorul a levegőd akkor ugyan ezzel a technikával lélegezz mélyeket, addig amíg el nem múlik. Higgyétek el, életmentő lehet. Illetve még a tártásotokkal is segíthettek azon, hogy jó legyen a légzésetek, kidüllesztett mellkas, egyenes hát és fej, ezek fontosak.


2. Ne. Állj. Le.
Így, minden szótag végén egy ponttal, drámaian, csak, hogy érzékeltessem, hogy ez mennyire fontos. Tudom, milyen az amikor legszívesebben elterülnél a földön és örökre ott maradnál, vagy éppen úgy érzed kész, vége, nem bírod tovább, de bármilyen csábítónak tűnik lelassítani és belesétálni a távba, nem jó ötlet. Ugyanis ha egyszer leállsz, nem tudod ott folytatni ahol abbahagytad. Kezdjük azzal, hogy már az is nagy teljesítmény ha újra rá tudod venni magad arra, hogy elkezdj futni, a lábaid elnehezednek, ráadásul a légzésed se lesz ütemes. Úgyhogy inkább lasíts egy kicsit a futásodon, de ne állj meg.


3. Ütem
Már az elején vegyél fel egy ütemet, amit úgy gondolsz, bírni fogsz egész végig, lehet akár egy kicsit gyorsabb is, mert nyilván egy idő után egy lassulni fogsz, de a lényeg, hogy tarts egy adott ütemet.


4. Csak előre!
Nem is gondolnád, hogy mennyire fontos, hogy hova nézel futás közben. Sokan mondják, hogy szeretnek olyan helyre menni futni ahol nézelődhetnek. Na, hát én ezzel nem igazán tudok azonosulni, futás közben, akárhol is vagyok, nem tudok úgy nézelődni mintha csak a Duna parton sétálgatnék egy fagyival a kezembe. Nekem az vált be a legjobban, hogy előre nézek, ez azért is jó, mert így egyenes a tartásom és így a légzésem is jobb, ahogy említettem az első pontban. Amikor meg már tényleg a "mindjárt meghalok" fázisba kerülök a lábamat kezdem bámulni, ahogy ütemesen emelem, ezzel motiválnám magam, hogy mindjárt ott vagyok és bár akkor jól esik, annyira nem hatékony hosszú távon.


5. Levezetés
Gondolom, nem ez az első alkalom, hogy hallotok a nyújtás fontosságárról, de én is csak ismételni tudom azt ami már sokan mások leírtak: Nyújtsatok! ( gyakorlatok nyújtáshoz x ) Illetve, bár lehet, hogy akkor, izzadtan, főleg ha melegbe futottatok, nem esik jól, de egy forró zuhany, vagy éppen fürdő is jót tesz, mert ellazítja az izmokat. Az egyik legfontosabb pedig; igyatok, vizet, de a legjobb ha sportitalt, ami pótólja a kiizzadt ásványi anyagokat.


Remélem tudtam segíteni nektek ezzel a cikkel, higgyétek el, bár a futás kemény, de bele lehet jönni. És bár nagyon elcsépeltnek és agyon használtnak tűnik ez az idézet, de just do it...Ne add fel, a futásnak ez a lényege. Kitartás!
Úgyhogy elő a futócipőkkel!

7 megjegyzés:

  1. Imádom a blogod olvasni.:)
    Annyira jól írsz, mindig örülök mikor látom, hogy új cikket írtál. :) Imádok futni, szívesen olvastam ezt a cikket.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia!
      Ez annyira sokat számít nekem! Köszönöm! ♡

      Törlés
    2. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

      Törlés
  2. Szia! :)
    Én nem nagyon szeretek futni, de kell, mert megszólta az orvosom, hogy van rajtam némi felesleg... :D
    És azt szeretném kérdezni, hogy ajánlatos közben gyorsabb ütemű zenét hallgatni futás közben vagy inkább ne, mert elvonja a figyelmet? :D

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Sziaa!
      Én úgy gondolom, hogyha egy utca mellett futsz, ahol esetleg van forgalom, vagy esetleg egy bicikli út közelében akkor balesetveszélyes lehet ha zenét hallgatsz, de ha direkt futásra kialakított helyre mész, vagy esetleg ugye futógépen futsz akkor nyugodtan, ha azzal jobban érzed magad...Nem is baj, ha elveszi a figyelmedet a "szenvedésről" :"D
      Sok szerencsét hozzá! <3
      Szia!

      Törlés
  3. Hali!
    Nagyon gondolkodtam mostanság a futáson és a bejegyzésed egy újabb löket volt úgyhogy köszönöm! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia!
      El sem, hiszed, hogy ennek mennyire örülök! Én köszönöm! :)

      Törlés